Yatırım Destek Ofisleri Yönetmeliği
KALKINMA
AJANSLARI YATIRIM DESTEK OFİSLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, kalkınma ajansları bünyesinde kurulan yatırım destek
ofislerinin görev ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını tespit
etmektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 25/1/2006 tarihli ve 5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu,
Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasının
(h) bendi hükmüne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Ajans:
Kanun gereğince kurulan kalkınma ajanslarını,
b) Bakanlık:
Kalkınma Bakanlığını,
c) Bölge:
Kanunun Ek-1 sayılı listesinde yer alan Düzey 2 İstatistiki Bölge Birimlerini,
ç) Genel
sekreter: Kalkınma ajansı genel sekreterini,
d) Genel
sekreterlik: Kalkınma ajansı icra organını,
e) Kanun:
5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında
Kanunu,
f) Yönetim
kurulu: Kalkınma ajansı yönetim kurulunu,
g) TYDTA:
Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansını,
ğ) YDO:
Yatırım destek ofisini
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Statü ve Personel
İstihdamı
YDO’ların statüsü
MADDE 4 – (1) YDO’lar,
ajansın kurulu olduğu Düzey 2 bölgesine dâhil illerin her birinde ve yönetim
kurulu kararıyla kurulur.
(2) YDO,
görevleri ile ilgili olarak doğrudan Genel Sekreterliğe karşı sorumlu olan bir
çalışma birimidir. Genel sekreter, YDO’lar ile diğer çalışma birimlerinin uyum
ve yakın işbirliği içerisinde çalışmasını gözetir. Bu kapsamda YDO’lar ve
ajansın diğer çalışma birimleri, yürütülen faaliyetlere ilişkin olarak genel
sekreter başkanlığında yılda en az iki defa koordinasyon toplantısı yapar.
(3) Yönetim
kurulu ve genel sekreter, YDO’ların görev ve sorumluluklarını gereği gibi
yerine getirebilmeleri bakımından gerekli fiziki, beşeri ve donanımsal altyapı
ile gerekli diğer şartları hazırlamakla yükümlüdür.
Personel istihdamı
MADDE 5 – (1) YDO’da,
biri koordinatör olmak üzere, en az üç, en fazla ise beş uzman personel
istihdam edilir. Ancak YDO’da çalışan uzman personel sayısı, iş yükü veya başka
nedenlerle bölgenin ve ilin ihtiyaçlarını karşılayamayacak duruma gelirse söz
konusu azami sayı, yönetim kurulu kararı ve Bakanlığın onayı ile artırılabilir.
(2) Genel
sekreterlik bünyesindeki çalışma birimlerinin faaliyetlerini illerde yürütmek
üzere YDO’larda geçici olarak görevlendirilen uzmanlar, birinci fıkrada
belirtilen sayılara dâhil değildir.
(3) YDO’da
istihdam edilen uzman personel sayısının üçten aşağıya düşmesi halinde bu durum
ilk yönetim kurulu toplantısında gündeme alınır. Ayrıca bu gibi hallerde,
YDO’da en az üç uzman personel istihdam edilene kadar, geçici uzman personel
ivedilikle görevlendirilir.
(4) YDO’da,
büro ve diğer destek hizmetlerini yürütmek üzere uzman personel sayısının
yarısını geçmeyecek şekilde destek personel istihdam edilebilir.
(5) YDO
koordinatörü, uzman personel arasından genel sekreterin teklifi ve yönetim
kurulunun onayı ile belirlenen çalışma birimi başkanıdır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Görev ve Yetkiler
Görev ve yetkiler
MADDE 6 – (1) YDO aşağıdaki
görev ve yetkilere sahiptir:
a) İlin
iş ve yatırım ortamına ilişkin analiz, rapor ve strateji çalışmaları
yapmak/yaptırmak,
b) İlin
iş ve yatırım ortamına ilişkin envanter çalışmaları yürütmek,
c) Yatırımcılara
bilgi sağlamak ve onları yönlendirmek,
ç) İş
ve yatırım ortamının geliştirilmesine yönelik olarak ilgili kurum ve
kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak,
d) Yatırımları
izlemek,
e) İlin
iş ve yatırım ortamını tanıtmak ve ile yatırımcı çekmek,
f) Devlet
yardımlarına ilişkin olarak, ilgili mevzuatta belirtilen iş ve işlemleri
yapmak,
g) Yatırımcıların
izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini, ilgili makam ve
merciler nezdinde sonuçlandırmak üzere ajans yönetim kurulu adına tek elden
takip ve koordine etmek,
ğ) Bilgilendirme
ve raporlama çalışmaları yapmak,
h) Kanunun
4 üncü maddesine dayanılarak çıkarılan düzenlemelerde belirtilen iş ve
işlemleri yapmak.
Bilgi sağlama ve
yönlendirme
MADDE 7 – (1) YDO, talebi
halinde yatırımcılara aşağıdaki hizmetleri sağlar:
a) Kamu
ve özel sektör tarafından merkezi veya yerel düzeyde uygulanan mali ve teknik
desteklere ilişkin öncelikler, kapsam, yararlanma koşulları, başvuru için
gerekli belgeler gibi hususlarda yatırımcıyı bilgilendirmek ve yönlendirmek,
b) Yatırımcıları;
yatırım kararı alınması, yatırımın gerçekleştirilmesi ve yatırım sonrasındaki
işletme aşamalarını oluşturan yatırım sürecine ilişkin olarak bilgilendirmek ve
yönlendirmek.
Analiz, rapor ve
strateji çalışmaları yapma
MADDE 8 – (1) Ajans, YDO
koordinasyonunda, bölge planı ile Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejisini
göz önünde bulundurarak ve Bakanlık başta olmak üzere ilgili diğer kurum ve
kuruluşların görüşlerini alarak, bölge planı dönemi ile uyumlu olacak şekilde,
il düzeyinde İl Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejisini hazırlar veya hazırlatır
ve uygulanmasını gözetir. Ayrıca YDO, ulusal düzeyde yatırım destek ve tanıtım
stratejisinin belirlenmesi ve uygulaması konusunda TYDTA ile işbirliği içinde
çalışır ve katkı sağlar. İl yatırım destek ve tanıtım stratejilerine ilişkin
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(2) Ajans,
YDO koordinasyonunda, illerde yatırım ortamı ve süreçlerine ilişkin mevcut
durumu, yatırımcıların karşılaştıkları sorunları ve bu sorunların çözümüne
ilişkin önerileri içeren İl Yatırım Ortamı Değerlendirme Raporunu ilgili kurum
ve kuruluşlarla işbirliği halinde hazırlar ve yönetim kuruluna sunar. Bu
şekilde, her bir YDO koordinasyonunda hazırlanacak raporların birleştirilmesi
suretiyle hazırlanacak Ajans Yatırım Ortamı Değerlendirme Raporu, ajans
kalkınma kurulu ve yönetim kurulunda görüşülerek Bakanlığa gönderilir.
Bakanlık, bu raporlarda öne çıkan hususları Bölgesel Gelişme Yüksek Kurulu ve
Bölgesel Gelişme Komitesinin gündemine getirir. Yatırım ortamı değerlendirme
raporlarına ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Envanter çalışmaları
yürütme
MADDE 9 – (1) YDO,
aşağıdaki konularda envanter çalışmaları yürütür:
a) İlde
yatırıma uygun alanlara ilişkin verileri ilgili kurum ve kuruluşlardan güncel
şekilde temin etmek ve derlemek,
b) İlde
hammadde, enerji, lojistik, iş gücü, yatırım yeri gibi yatırım kararının
alınmasında etkisi olan konularda yatırım maliyetlerine ilişkin veri hazırlamak
veya hazırlatmak, toplamak ve derlemek,
c) Hizmet
sunulan yatırımcılara ilişkin bilgi ve kayıtları bir veri tabanı aracılığıyla
güncel şekilde tutmak ve dosyalamak,
ç) Bakanlıkça
yapılacak yönlendirme çerçevesinde, yatırımlara ilişkin izin ve ruhsat
işlemleri ile ilgili mevzuat bilgilerini derlemek ve güncellemek,
d) İlde
iş ve yatırım ortamının geliştirilmesi ve yatırımcıya tanıtılmasına yönelik
olarak gerekli diğer bilgi ve veriyi ilgili kurum ve kuruluşlardan temin etmek,
hazırlamak veya hazırlatmak, güncellemek ve raporlamak.
Kurum ve kuruluşlarla
işbirliği ve ortak çalışmalar yapma
MADDE 10 – (1) YDO, ilde
faaliyet gösteren ilgili kurum ve kuruluşlar ile yakın temas ve işbirliği
içinde çalışır ve il için stratejik öneme sahip konularda ortak çalışmalar
yapar. Bu kapsamda YDO özellikle;
a) Yatırımcıların,
yatırım yapmadan önce, yatırım aşamasında ve yatırımların işletme aşamasında
ihtiyaç duydukları bilgilendirme ve yönlendirme hizmetlerini sağlama,
b) Yatırımların
artırılmasına katkı sağlayacak her türlü bilgi ve veriyi ilgili kurum ve
kuruluşlardan toplama,
c) İlin
iş ve yatırım ortamını tanıtma ve ile yatırımcı çekme,
ç) Yatırımlara
ilişkin izin ve onay işlemlerinin tamamlanması hususunda destek sağlama,
konularında TYDTA ile yakın işbirliği tesis eder.
(2) YDO,
ilgili mevzuat çerçevesinde kendilerine verilen görev ve yetkilerini yerine
getirmek üzere, faaliyet gösterdikleri illerde kurulan kurul, komisyon, komite
gibi danışma ve karar alma süreçlerine, yönetim kurulu kararıyla ajans adına
katılım sağlar.
(3) YDO,
kendilerine verilen görev ve yetkilerini yerine getirmek üzere, Bakanlık
koordinasyonunda ve genel sekreterin bilgisi dâhilinde, merkezi veya
uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği sağlar.
(4) YDO,
izin ve ruhsat işlemlerinin takip ve sonuçlandırılması, yatırımcıların yerelde
karşılaştıkları sorunların giderilmesi, ilde yatırım ortamının iyileştirilmesi
veya diğer faaliyetlerine yönelik olarak, kamu veya özel sektör temsilcileri ve
diğer ilgili paydaşlarla görüşmeler yapar ve gerektiğinde yönetim kurulu
kararıyla çalışma grupları kurar.
İlin iş ve yatırım
ortamını tanıtma ve ile yatırımcı çekme
MADDE 11 – (1) YDO, ilin
iş ve yatırım ortamını tanıtmak ve ile yatırımcı çekmek amacıyla;
a) Yurtiçi
ve yurtdışı konferans, fuar, seminer, toplantı, iş gezisi gibi organizasyonlar
düzenler veya düzenletir, çalışma programındaki hedef ve öncelikler dikkate
alınarak bu tür organizasyonlara katılır ve/veya katkı sağlar,
b) Sunuş,
ilan, internet sitesi gibi yazılı ve görsel materyaller hazırlar veya
hazırlatır, bu gibi çalışmalara katkı sağlar,
c) Ulusal
ve uluslararası potansiyel yatırımcıların belirlenmesi ve bu yatırımcıların ile
çekilmesi için özel strateji çalışmaları yapar veya yaptırır,
ç) Yatırımcıların
yer aldığı ticari heyetlere yönelik organizasyonlar düzenler veya düzenletir,
ajansın çalışma programında açıkça öngörülmek şartıyla bu tür organizasyonlara
katılır ve/veya katkı sağlar,
d) Lobi
faaliyetleri yürütür,
e) Diğer
kurum ve kuruluşlarla ortak projeler geliştirir.
Devlet yardımlarına
ilişkin işlemleri yürütme
MADDE 12 – (1) YDO, devlet
yardımlarına ilişkin olarak;
a) İllerde
devlet yardımlarına ilişkin uygulamayı tanıtır, bu uygulamaya başvuru yapan
yatırımcılara bilgi verir ve yatırımcıyı yönlendirir,
b) Devlet
yardımları sisteminin yapısının ve işleyişinin geliştirilmesine yönelik
çalışmalara katkıda bulunur,
c) Devlet
yardımları ile ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde kendisine verilen diğer
görevleri yürütür.
İzin ve ruhsat
işlemlerini takip ve koordine etme
MADDE 13 – (1) YDO,
yatırımcıların kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren izin
ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini yönetim kurulu adına tek
elden takip ve koordine eder. Bu kapsamda yatırımcılara gerekli bilgilendirme
ve yönlendirme hizmetleri de sağlanır.
(2) Yatırımcıların
başvurusu üzerine YDO’nun takip ve koordine edeceği işlemler şunlardır:
a) Gayri
sıhhi müessese niteliğindeki kuruluşların; imalat, madencilik, ulaştırma,
taşımacılık, turizm, eğitim, sağlık ve enerji sektörlerindeki izin ve ruhsat
işlemleri,
b) Maden
arama ruhsatı hariç olmak üzere, yatırım yeri konularındaki izin ve ruhsat
işlemleri.
(3) İzin
ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemler için YDO tarafından ilgili
mercilere yapılan başvurular, yatırımcı tarafından yapılmış sayılır. İlgili
merciler, YDO’larca kendilerine intikal ettirilen iş veya işlemleri öncelikle
ve ivedilikle sonuçlandırmak zorundadır. Bu kural, söz konusu iş veya işlemler
için ilgili mevzuatta belli bir süre öngörülen hallerde dahi geçerlidir.
(4) Başvuru
sonucunda YDO’da geçen süreler, ilgili mevzuatta belirtilen sürelerden
sayılmaz.
(5) YDO,
yatırımcıların karşılaştıkları engel ve sorunların çözümü konusunda ilgili
merciler nezdinde girişimde bulunur.
Bilgilendirme ve
raporlama çalışmaları yapma
MADDE 14
– (1) YDO, yatırım ortamının iyileştirilmesine
ilişkin sürece katkı sağlamak amacıyla, daha etkin yatırım destek ve tanıtım
mevzuatının ve destek politikalarının oluşturulmasına yönelik olarak öneriler
geliştirir ve bunları ilgili mercilere iletir.
(2) YDO,
iş ve işlemleri konusunda; kendisine başvuranların sayısı, başvurulan yatırım
ve işlemler, tamamlanan veya tamamlanamayan iş ve işlemlerin türü ve sayısı ile
bunlara ilişkin süreleri, yatırım süreçlerinde ortaya çıkan sorunlar ile
bunların nedenleri ve çözüm önerileri, ilin iş ve yatırım ortamına ilişkin
değerlendirmeler, ilin iş ve yatırım ortamının tanıtımı, gerçekleşen
yatırımlara ilişkin işgücü ihtiyacına yönelik değerlendirmeler, düzenlenen
teşvik belgeleri, yatırım danışmanlığı sağlanan firmalar ve sağlanan hizmetin
içeriği ile izlenen yatırımlar ve izleme sonuçları gibi hususları içeren altı
aylık faaliyet raporu düzenler ve bunları faaliyet gösterdikleri ildeki
Valiliğe ve genel sekreterliğe sunar.
(3) YDO,
uluslararası düzeyde yürütülen yatırım destek ve tanıtım faaliyetleri
konusunda, genel sekreterin bilgisi dâhilinde Bakanlığa, TYDTA’ya ve diğer
ilgili kurum ve kuruluşlara bilgi verir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer Hususlar
İhtiyarilik ve
ücretsizlik
MADDE 15 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında YDO’ya başvurmak, yatırımcıların kendi isteğine bağlıdır.
(2) YDO’da
yatırımcılara sunulan hizmetler ücretsizdir. Ancak izin ve ruhsat veya diğer
idari iş ve işlemler için ilgili mevzuatta öngörülen harç, ücret ve diğer mali
yükümlülükler iş sahibine aittir.
Bakanlığın rolü
MADDE 16 – (1) Bakanlık,
YDO’ya verilen görev ve yetkilere ilişkin olarak:
a) YDO’ların
ihtiyaç duyduğu bilgilendirme, eğitim ve teknik altyapı hizmetlerini sağlamak
üzere merkezi kurum ve kuruluşlar ile gerekli koordinasyonu sağlar,
b) YDO’larca
yürütülen envanter çalışmaları kapsamında elde edilen veri ve bilgilerin
tutarlılığını ve bu konuda merkezi ve yerel kurum ve kuruluşlarla koordinasyonu
sağlamak üzere gerekli tedbirleri alır,
c) Merkezi
düzeyde kurum ve kuruluşlarla işbirliğini gerektiren ve/veya birden fazla
bölgeyi ilgilendiren konularda koordinasyonu sağlar,
ç) Yatırım
ortamına ilişkin olarak YDO’lar tarafından geliştirilen önerileri, ilgili
merci, komisyon, komite ve kurullarda gündeme getirir,
d) YDO’ların
uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliğine yönelik koordinasyonu sağlar,
e) YDO’ların
görev ve yetkilerini yerine getirmesine yönelik usul ve esasları belirler.
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 17
– (1) 25/7/2006 tarihli ve 26239 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kalkınma Ajanslarının Çalışma Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Düzenleme yetkisi
MADDE 18 – (1) Bu
düzenlemenin uygulanması sırasında doğacak tereddüt ve anlaşmazlıklar ile
uygulamaya ilişkin aksaklıkları gidermeye ve uygulamayı yönlendirmeye, ilke ve
standartları belirlemeye ve uygulama birliğini sağlayacak gerekli düzenlemeleri
yapmaya, bu hususta gerekli her türlü bilgi ve belgeyi istemeye Kalkınma
Bakanlığı yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 19 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Kalkınma Bakanı yürütür.